Pozor na falešné odměny a slevy, podvodníci napodobují Temu a Shein

Internetový obchod Temu získává rychle na oblibě, a to i mezi českými uživateli. Aplikace Temu dokonce patří na Google Play i v obchodě Apple mezi nejstahovanější. Podle článku agentury Bloomberg nakupují v aplikaci Temu nejčastěji lidé ve věku 59 let a starší, naopak nejméně často zde nakupují lidé ve věku 18 až 26 let.

„Popularitu stránky se ovšem snaží zneužít i řada podvodníků, kteří vytváří nejrůznější falešné kódy, slevy a odměny,“ říká Petr Kadrmas, Beyond the Perimeter Security Expert, Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Cílem podobných podvodů jsou především krádeže přihlašovacích údajů. V posledních týdnech jsme zaznamenali desítky a stovky těchto podvodů. Za poslední tři měsíce bylo zaregistrováno více než 800 nových domén s názvem Temu, za poslední dva týdny jsme viděli také stovky napodobenin dalšího oblíbeného obchodu Shein.“

Podvodné e-maily lákají mimo jiné na informaci, že příjemce je výhercem nějaké atraktivní ceny. E-mail údajně pochází od „Temu rewards“, ale ve skutečnosti je odeslán z e-mailové adresy onmicrosoft.com.

V těle e-mailu je prázdný obrázek s odkazem, který přesměruje uživatel na stránku vytvořenou pro krádeže přihlašovacích údajů. Jedná se o poměrně přímočarý phishing, který chce upoutat pozornost tím, že uživatel něco vyhrál. Zneužití známé značky, jako je Temu, má usnadnit oklamání oběti. V podobných zprávách je obvykle také spousta falešné naléhavosti, aby se uživatel dostal pod tlak, musel rychle jednat a nepřemýšlel.

I když podobné triky mohou vypadat jednoduše, řada lidí se může i tak nachytat. Je potřeba používat zabezpečení, které s využitím AI technologií rozpozná jednoduché i sofistikované podvody, nepustí uživatele na falešné stránky a nenechá zadat citlivá data a přihlašovací údaje do phishingových formulářů. Moderní preventivní řešení by zároveň mělo i skenovat soubory a odstraňovat z nich všechny potenciální hrozby.