Po MeToo je tu AppleToo. Zaměstnanci Applu sdílejí své negativní zkušenosti

#MeToo je hashtag, pod kterým ženy z celého světa sdílely na Twitteru své zkušenosti se sexuálním obtěžováním a zneužíváním. AppleToo je název blogu, který je věnován případům obtěžování, šikany a toxického prostředí na pracovištích společnosti Apple. Od centrály v Cupertinu až po značkové prodejny. Blog spravuje vývojářka Applu Cher Scarlettová.

Její jméno můžete znát z jiné kauzy. Dříve pracovala pro firmou Blizzard Entertainment, která je aktuálně pod palbou obvinění současných i bývalých zaměstnanců kvůli toxickému chování na pracovišti. „Pomohla jsme téměř 300 bývalým a současných zaměstnanců Blizzardu, kteří byli svědky obtěžování a diskriminace nebo něco takového sami zažili, nahlásit toto jednání úřadům. Považuji to za nejdůležitější věc, co jsem v životě dokázala. Kromě výchovy úžasné čtrnáctileté dcery,“ vysvětluje Cher Scarlettová svou motivaci.

Hnutí se už přihlásilo přes 500 lidí, kteří se chtějí o svůj příběh podělit. Právě tomuto účelu má posloužit blog na platformě Medium. Zatím zde bylo zveřejněno pět výpovědí.

Jedna ze zaměstnankyň Applu ve Velké Británii si zde stěžuje na rasismus ve firmě a neochotu managementu s tím něco dělat. „Po pohovoru na vedoucí pozici mi vedoucí prodejny prostřednictvím jiného manažera řekl, že nejsem tak ‚hlasitá a energická jako obvykle a jsem příliš formální‘, což byl hlavní důvod, proč jsem práci nedostala – to byl kód pro to, že nejsem ta černá hlasitá energická osoba, kterou očekávali,“ popisuje.

I další zkušenost se týká rasismu. Tato zaměstnankyně si stěžuje na kolegu, který ji v práci ignoruje. Nezve ji na pracovní porady, nesdílí s ní pracovní podklady a podobně. „Je běloch a já žena a příslušnice menšiny. Řekla jsem o tom nadřízenému a ten s tím nic neudělal,“ stěžuje si.

Někteří zaměstnanci zase vylíčili své zkušenosti se sexuálním obtěžováním, jako jsou nevhodné zprávy a diskriminace u pohovoru kvůli nahlášení kolegy oddělení pro lidské zdroje. Jeden případ se věnuje zaměstnankyni obchodu Applu, kterou opakovaně slovně napadl zákazník, a vedoucí prodejny to nenahlásil a odmítl ji dát placené volno.  

Společnost Apple na blog, respektive obvinění reagovala krátkým prohlášením, že případy bere vážně a prošetří je, ale že kvůli ochraně soukromí zaměstnanců nebude sdělovat podrobnosti

Zdroje: Engadget